dinsdag 30 januari 2007

Geen wonder.. wat dan wel?

Ok, de weblog is dus geen revolutie. De weblog is nauwelijks van invloed op de hedendaagse journalistiek. Nauwelijks, maar wel een beetje. Wat voor invloed heeft de weblog nu precies en hoe zou hij kunnen groeien?

Vandaag de dag komen weblogs vooral in het nieuws, zonder dat de mediaconsument dat doorheeft. Een blogger heeft een unieke foto geplaatst, of schrijft een ooggetuigeverslag dat nuttig is voor de professionele jorunalist. Misschien krijgt hij er een tientje voor. Heel soms worden deze bloggers met naam genoemd, maar meestal blijven zij 'een getuige' of 'toevallige passant'.

Het zijn slechts de collectieve blogs die deze classificaties vaak overstijgen en bij naam worden genoemd. Maar geenstijl, nu.nl, en fok mogen dan ook niet meer tot de blogs worden gerekend. Het zijn winstgevende bedrijven die zich slechts qua medium onderscheiden van de gevestigde orde.

Terug naar de kleintjes dus. Ze zijn slechts een middel. Het zijn de voelsprieten van correspondenten en redacteuren van dagblad en omroep. Ze zijn het ideale middel om maatschappelijke stromingen en ontwikkelingen vroegtijdig te herkennen. En bovendien leveren ze af en toe nog eens een belangrijk fotootje. Of een helder getuigenverslag.

Het lot van de blogger ligt in handen van de grote jongens. Dat zijn dagbladen en omroepen, maar ook internetbedrijven. Alleen via hen kan de ijverige blogger ooit een groot publiek bereiken. Als hij zich tenminste schikt in een rol als 'een getuige' of 'toevallige passant'.

Geen opmerkingen: